اظهارنامه مالیاتی 1399

اظهارنامه مالیاتی سال 1399

همانطور که در مجله مالی توضیح دادیم  اظهارنامه مالیاتی یک کارنامه مالی است که اشخاص حقیقی مانند تجار و کسبه یا اشخاص حقوقی مانند شرکت های تجاری در جهت محاسبه دقیق مالیات ، توسط اداره امور مالیاتی کشور در اختیار ایشان قرار می دهند . این اظهار نامه در خصوص اشخاص حقیقی باید تا حداکثر 31 تیر ماه هر سال ، در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار گیرد . که البته اظهارنامه مالیاتی سال 1399 بسته به شرایط ویروس کرونا اشخاص حقیقی تا انتهای شهریور فرصت دارند.

توجه داشته باشید که برخی موارد سازمان امور مالیات کشور نسبت به اظهارنامه های ارسالی ایراداتی وارد می کند که افراد و شرکت های مربوطه تا 30 روز فرصت دارند نواقص گفته شده را رفع کنند که البته امکان اعتراض نیز هست.

اداره امور مالیات نیز پس از ارسال اظهارنامه ها توسط اشخاص حقیقی و حقوقی حدود 3 ماه زمان دارد تا کلیه بررسی های لازم را انجام داده و گزارش خود در فرم یک برگه به مودی مربوطه تقدیم کند و البته همانطور که گفتیم مهلتی برای اعتراض نیز گذاشته و مهلت 30 روزه نیز برای رفع اشکالات و ایرادات گرفته شده وجود دارد.

 ارسال اظهارنامه مالیاتی از سال 91 به بعد به صورت اینترنتی و از طریق وب سایت رسمی اداره امور مالیات به آدرس اینترنتی www.tax.gov.ir  فراهم شده تا مراجعات حضوری به شد کم شود و پروسه کاری سریع تر پیشرفت کند. اما قبل از آن لازم است که در سامانه مربوطه ثبت نام صورت گیرد که در ادامه آموزش آن را توضیح خواهیم داد.

مراحل و فرآیند تکمیل اظهارنامه الکترونیکی

پیش ثبت نام شماره اقتصادی و دریافت کد رهگیری

تیک تأیید اطلاعات پیش ثبت نام و دریافت پاکت نامه حاوی اطلاعات کاربری

تیک ثبت نام شماره اقتصادی

تیک تأیید اطلاعات ثبت نام

تیک دریافت و تکمیل اظهارنامه الکترونیک

تیک ارسال اظهارنامه و دریافت کد رهگیری

تیک دریافت و پرداخت قبوض پرداختی مالیات به صورت الکترونیک

مراحل پیش ثبت نام  در سامانه باید مراحل ذیل را به ترتیب انجام دهید :

تیک ابتدا عبارت سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به نشانی www.tax.gov.ir  را در یک مرورگر اینترنتی جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید.

تیک بعد از ورود به صفحه اصلی سامانه  مطابق تصویر چند گزینه برای شما نمایش داده می شود که از بین آن ها باید گزینه ثبت نام الکترونیک را انتخاب کنید.

 

تیک بعد از انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیک ، در بالای صفحه چند بند را در مورد مراحل ثبت نام مشاهده می کنید که بعد از مطالعه آن ها باید در پایین صفحه گزینه ورود به ثبت نام را فعال کنید.

تیک در مرحله پیش ثبت نام باید شماره ملی مودی مالیاتی را وارد کنید و بعد از درج کلمه امنیتی ، گزینه ورود به ثبت نام را فعال کنید .

 

تیک در مرحله دوم باید از بین گزینه های بالای صفحه گزینه پیش ثبت نام جدید را انتخاب کنید .

تیک بعد از ورود به صفحه پیش ثبت نام جدید ، لازم است برای ادامه مراحل ثبت نام کد پستی و شماره همراه مودی مالیاتی را وارد کرده و بعد از درج عبارت امنیتی گزینه پیش ثبت نام جدید را فعال کنید .

 صحت سنجی اطلاعات

در این مرحله پس از انجام پیش ثبت نام الکترونیک، می بایست بخشی از اطلاعات ثبت شده در مرحله  قبلی از منابع مختلف، استعلام و راستی آزمایی شده و پس از تایید صحت اطلاعات، وارد مرحله سوم شوید. اگر اطلاعات صحیح نبود، موضوع با پیامک به شماره تلفن وارد شده اطلاع داده خواهد شد.

 تولید و ارسال اطلاعات کاربری

در این مرحله، اگر اطلاعات پیش ثبت نام مورد تایید سازمان امور مالیاتی کشور قرار بگیرد، کد کاربری و رمز عبور برای شما ایجاد شده و به صورت پیامک ارسال می شود.

ثبت نام الکترونیک

در این مرحله، بعد از دریافت اطلاعات کاربری، وارد سامانه شده و اطلاعات اقتصادی بنگاه خود را پر کنید.

اعتبار سنجی

اعتبار سنجی ستادی و میدانی اطلاعات وارد شده اتجام می شود و با پرونده‌های فیزیکی تطبیق خواهد شد. اگر مغایرتی پیدا شود به صورت پیامک اطلاع رسانی خواهد شد. اگر اطلاعات شما مورد تایید سازمان باشد، وارد وضعیت ارسال اظهارنامه الکترونیک است.

 

 

جدید, دسته‌بندی نشده, مالیات, نرم افزار های مالی
نوشتهٔ پیشین
اظهار نامه مالیاتی و تکمیل اظهارنامه
نوشتهٔ بعدی
حسابداری مالی

پست های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست